בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים מכניסים את עצמם לעולם האינטרנט. נוכחותם של עסקים אלה מתבטאת בדר"כ ע"י:
• בניית אתרי תדמית ו/או אתרים מסחריים
• פתיחת דפי "פייסבוק", "טוויטר", "לינקד-אין" לעסק
• הצבת פרסומות לאתר באתרים "עתירי נפח"
• פרסום בגוגל
• וכד'
האפקט הראשוני והברור מאליו של נוכחות זו הינו הגברת התחרות. משמעות התחרות היא שקשה יותר להביא "קהל" לאתר בתחום. בהנחה שבגוגל מופיעות כ-10 תוצאות אורגניות (תיכף נסביר מושג זה) בדף חיפוש עבור ערך מסויים:
ככל שישנה יותר "תחרות", כלומר יותר אתרים שעוסקים בתחום החיפוש - כך "הסיכוי" להופיע בעמוד הראשון בתחום זה הינו קטן יותר. כאן בדיוק נכנס מונח ה"קידום":
השאלה הראשונה שנרצה לשאול את עצמינו היא כיצד גוגל (או כל מנוע חיפוש אחר לצורך העניין) קובע איזה אתרים להציב לפני אחרים?
קודם כל יש לבצע הפרדה בין סוגי התוצאות המוצגים לנו:
נביט בדף תוצאות לדוגמא:
תמונה זו הינה דף תוצאות מתוך מנוע החיפוש של גוגל למונח "רפואה". בדף תוצאות זה ניתן להבחין בשלושה אזורים:
אזור מודעות עליון: אזור צבוע בוורוד אשר בפינתו השמאלית העליונה מופיעה המילה "מודעות"
אזור מודעות שמאלי: אזור מופרד בקו אנכי אשר בפינתו הימנית העליונה מופיעה המילה "מודעות"
אזור התוצאות האורגני: האזור המתחיל בתוצאה "רפואה - ויקיפדיה" וממשיך מטה.
מתוך שלושת האזורים הללו שניים הינם אזורים "בתשלום" והשלישי הינו "אורגני". באזורי התשלום מופיעים קישורים לאתרים אשר פתחו חשבון "ממומן" בגוגל, כלומר: אתרים אלה משלמים לגוגל על בסיס מספר ה"קליקים" שהמודעה שלהם מקבלת מצד גולשים שרואים אותה, ובנוסף משלמים על כל 1000 צפיות ללא הקלקה (פעמים שהמודעה שלהם הופיעה בדף אך לא קיבלה קליק). את הדרוג והתעדוף בין אתרים אלה מבצע גוגל ע"פ המחיר לקליק אליו התחייב כל אתר לשלם לגוגל, וע"פ ה"תקציב" שכל אתר הקצה (כמות הכסף שבעל האתר הגביל את עצמו לשלם עבור כל חודש של פרסום ממומן). נשמע פשוט? האמת שזה ממש לא... גם לנושא הקידום הממומן ישנם הרבה מאוד ניואנסים ופרטים קטנים ששווה להכיר. מי שמעוניין יכול להמשיך לקרוא בנושא ע"י חיפוש "קידום ממומן בגוגל".
נעבור לאזור השלישי, האזור האורגני. באזור זה, מופיעים בעצם כל האתרים שעונים על מילות החיפוש אך לא שילמו לגוגל עבור פרסום ממומן. המשמעות היא בעצם שאלפי אתרים אמורים להופיע באזור יחסית קטן בדף התוצאות, כך שמתוך כל האתרים העונים על מילת החיפוש, בסוף יופיעו 10 אתרים בלבד בעמוד הראשון.
אז נחזור לשאלה הראשונה שלנו: "כיצד גוגל (או כל מנוע חיפוש אחר לצורך העניין) קובע איזה אתרים להציב לפני אחרים?"
התשובה לשאלה זו מקורה באלגוריתם הדרוג של גוגל, הוא אלגוריתם הPage-Rank. אף אדם מחוץ לגוגל אינו יודע במדוייק את פעולת האלגוריתם (היא נשמרת בסודיות קנאית), אך בדיוק כמו הנוסחא לקוקה קולה - אפשר ע"י מעט ניסוי וטעייה להבין ולזהות מרכיבים מסוימים בהרכבה. מעוניינים לדעת עוד? המשיכו לחפש ולקרוא מאמרים בנושא כאן באתר מאמרים או לחילופין באתר SLA בניית אתרים!
מאת: שי אלקיים
שי אלקיים יזם, תוכניתן בחסד (בניית אתרים), בעל סקרנות שאינה נגמרת מוזמנים לבקר אותי בפייסבוק ובאתר החברה (אפשר גם לקרוא שם קצת...)
http://www.sla-web.com